Esittely
Hierarkia on kahden hengen strategialautapeli, jota pelataan standardimuodossaan 9*9 ruudun laudalla. Pelin idea on erittäin kompakti ja säännöt helposti opittavissa. Peli on mukaansatempaava ja erittäin haastava; tyypillisissä peliasemissa haarautumiskerroin on jopa suurempi kuin shakissa.
Pelin alkuperäisen idean on suunnitellut suomalainen shakkimestari Jyrki Parkkinen. Peli on kehitetty alunperin jo vuonna 1993, mutta ensimmäinen merkittävä edistysaskel pelin edistämiseksi ja tekemiseksi tunnetuksi on keväällä 2003 valmistunut tekniikan ylioppilaiden Sami Virpioja ja Ilari Lähteenmäki Teknillisen Korkeakoulun tietämystekniikan kurssin harjoitustyönä tekemä Scheme-pohjainen tietokone- ja tekoälytoteutus. Pioneerivaiheen jälkeen pelin edelleenkehittämiseen liittyy monenlaisia haasteita, ja sen toteuttamiseen liittyvät aspektit soveltunevat muillekin tietotekniikan kursseille harjoitustöiksi.
Tyypilliset perinteiset strategialautapelit ovat kahden pelaajan pelejä, joissa tavoitteena on vastustajan nappuloiden lyöminen pois laudalta. Vastustajan nappuloita voidaan lyödä useimmissa perinteisissä strategialautapeleissä pois laudalta kolmea yleistä metodia käyttäen:
- Korvaus (oma nappula siirretään ruutuun, josta lyödään pois vastustajan nappula; esim. shakki)
- Hyppy (pois lyötävän vastustajan nappulan yli hypätään omalla nappulalla; esim. tammi)
- Saartaminen (omien nappuloiden saartama vastustajien nappula/nappularyhmä poistetaan laudalta; esim. go)
Hierarkia-pelissä esitetään uusi kaksivaiheinen lyöntimetodi; ensimmäisellä siirrolla merkitään seuraavassa siirrossa poislyötävä vastustajan nappula. Vastustajalla on omalla siirrollaan mahdollisuus torjua lyönti.
Nappuloiden vahvuus on yleisesti ottaen solidi (kiinteä) suure strategialautapeleissä. Hierarkia-pelissä on tässäkin suhteessa omaperäisyyttä: Nappulan todellinen vahvuus riippuu vahvasti muiden nappuloiden ympärillä olevien nappuloiden sijainnista.
Säännöt
Toteutukset
Tähän mennessä pelistä on toteutettu vain yksi tietokoneversio. Se on kirjoitettu Scheme-ohjelmointikielellä ja vaatii PLT DrScheme -tulkin kirjastoineen.
Peli-idea on vapaasti käytettävissä omiin, myös kaupallisiin projekteihin. Jos suunnittelet tekeväsi tai julkaisevasti jotain peliin liittyvää, ole ystävällinen ja ota yhteyttä Jyrki Parkkiseen (sähköposti: jyjp(at)cc.hut.fi). Myös muut kommentit ja ideat peliin liittyen ovat tervetulleita!