1.1 Hierarkia on kahden henkilön välinen strategiapeli, jota pelataan neliönmuotoisella 9x9 pyöreän ruudun muodostamalla pelilaudalla.
1.2 Molemmilla pelaajilla on pelin alussa yhteensä 21 nappulaa, joilla on arvot 1-6 seuraavasti jakaantuen:
1.3 Pelin alkaessa nappulat sijoitetaan pelilaudalle seuraavasti:
Pelin alussa tyhjänä olevasta aluesta käytetään seuraavassa nimitystä
keskialue (kuvassa valkoinen alue).
Alueita, jossa nappulat alussa sijaitsevat, kutsutaan pelaajien
kotialueiksi (kuvassa sininen ja punainen alue).
2.1 Peliä pelataan tekemällä vuorotellen yksi siirto. Siirto on joko
2.2 Pelin voittaa pelaaja, joka saa ensiksi lyödyksi vastustajan 6-arvoisen nappulan.
3.1.1 Nappuloita voidaan siirtää laudalla suoraan vieressä oleviin vapaisiin ruutuihin nappulan arvon mukaan. Esim. 4-arvoinen nappula voi siirtyä 1-4 ruudun verran vieressään oleviin vapaisiin ruutuihin. Vinottain siirtäminen on kielletty. Poikkeus: 1-arvoiset nappulat voivat siirtyä kaksi ruutua silloin kun lähtöruutu on pelaajan omalla kotialueella.
3.2.1 Vangitsemisella tarkoitetaan nappulan yhdistämistä vastustajan nappulaan. Vastustajan nappula on vangittava ennen kuin se voidaan lyödä (poistaa laudalta). Pelaaja voi vangita millä tahansa seuraavat ehdot täyttävällä nappulallaan minkä tahansa seuraavat ehdot täyttävän vastustajan nappulan.
3.2.2.1 Nappulan maksimivangitsemisetäisyys saadaan nappulan vieressä (ei vinottain) laudalla sijaitsevien nappuloiden arvojen summana. Vieressä olevien vastustajan nappuloiden arvot lasketaan negatiivisina.
Vangitsemisetäisyys tarkoittaa välimatkaa vangitsevasta nappulasta vangittavaan nappulaan. Etäisyys lasketaan reittinä vapaita ruutuja kulkien (ns. Manhattan-etäisyys). Vangitseminen ei ole mahdollista, jos vangitsevan nappulan ja vangittavan nappulan välissä on omia tai vastustajan nappuloita siten, että niiden kiertäminen vapaita ruutuja pitkin (ei vinottain) on mahdotonta. Vangittu nappula vapautuu mikäli maksimivangitsemisetäisyys muuttuu vangitsemisen aikana vangitsevan ja vangitun välistä etäisyyttä pienemmäksi.
3.2.2.2 Nappulaa saa käyttää vangitsemiseen vasta sen siirryttyä pois omalta alueelta keskialueelle. Vangitsemisetäisyyteen vaikuttavat nappulat sen sijaan voivat olla myös omalla alueella.
3.2.3.1 Vangittua nappulaa ei saa siirtää.
3.2.3.2 Nappula voidaan vangita riippumatta sen sijainnista (myös lähtöruudussa olevat nappulat voidaan vangita).
3.3.1 Lyömisellä tarkoitetaan vangitun vastustajan nappulan poistamista pelistä.
3.3.2 Lyöminen on tehtävä välittömästi vangitsemista seuraavassa siirrossa. Samaa nappulaa ei saa käyttää uudelleen vangitsemiseen välittömästi lyömistä seuraavalla siirtovuorolla.
3.3.2 Lyöminen ei ole mahdollista mikäli vangitsevan ja vangitun nappulan väliselle vangitsemisreitille siirtyy vastustajan nappula joko tukkien vangitsemisreitin tai muuttaen reitin pituutta siten, että se ylittää vangitsevan nappulan maksimivangitsemisetäisyyden (ks. kohta vangitseva nappula). Tällöin vangittu nappula vapautuu ja vangitseva nappula on jäädytetty, jolloin sitä ei saa käyttää seuraavan siirtovuoron aikana siirtymiseen eikä vangitsemiseen.