Peda-Forumin työpaja
Muistio 4.4.2001
siht. Katriina Korhonen
Ongelmalähtöinen oppiminen (OLO) ja sen sovellukset
Alustukset Lauri Malmi ja Anu Yanar
Suomennettu käsite "Ongelmalähtöinen
oppiminen" (OLO) perustuu Problem Based Learning (PBL) -teorian periaatteisiin. PBL:n historia ulottuu
50-luvulle, McMasters'in yliopistoon Kanadaan.
OLO:n/ PBL:n periaatteet:
² Opiskelija on oivaltaja, aktiivinen tiedon
hankkija ja prosessoija.
² Opiskelija määrää itse
opiskelutavoitteensa opettajan asettaman kontekstin puitteissa
² Opittavista asioista keskustellaan
ryhmässä, asia opitaan eri yhteyksissä, jolloin oppija sitoo
ongelman ja opittavan sisällön tiettyyn tilanteeseen.
² Opettaja nähdään ohjaajan
roolissa, hän myös laatii käsiteltävät tapaukset ~
virikkeet, määrittelee kurssin tavoitteet ja seuraa oppimisen
edistymistä.
² Tarkoitus on, että opitaan laajoja
kokonaisuuksia ja eri asioiden välisiä yhteyksiä.
² Ryhmätyö toimintamallina, 5-9 hengen
ryhmiä.
² Jo kokemuksia lääke-, talous- ja
teknisten tieteiden alalta.
² Opetus rakentuu laajoista
asiakokonaisuuksista, joissa käsitellään todellisia
elämän ongelmia ja ilmiöitä.
Seitsemän askeleen menetelmä (ks.
tarkemmin esittely)
Avaus
1. Aiheen tarkastelu.
2. Ongelman tai tutkittavan ilmiön
määrittely.
3. Aivoriihi eli tapaukseen liittyvä vapaa
ideointi.
4. Ilmiötä kuvaavan selitysmallin
kehittäminen.
5. Oppimistavoitteiden asettaminen.
6. Itsenäinen opiskelu.
7. Purku, eli opitun tiedon analysointi ja arviointi.
Vapaasti tulkiten: Opiskelu alkaa aiheeseen/ ilmiöön
liittyvien käsitteiden jäsentämisellä "mind map"
-periaatteella. Sen tuloksena syntyy selitysmalli, jonka perusteella
yksilö/ ryhmä asettaa omat oppimistavoitteensa. Itsenäisen opiskelun
vaiheessa opiskelija opiskelee sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Purkuvaiheessa opitut asiat käydään läpi
järjestelmällisemmin, mahdollinen käsitekartta tehdään
uudestaan, keskustellaan opitun perusteella aiheesta, selitysmallin
toimivuudesta ja ilmenneistä ongelmista. Vaiheet 1.-5. kestävät
1/2 - 1 tuntia. Kuudes kohta pari tai enemmän päivää ja
seitsemäs kohta noin 1-2 tuntia.
Case, ohjelmoinnin opetus
Ryhmäjako -> tasoryhmien tekeminen osaamistason mukaan
Tapausten käsittely (suunnittelutehtävän l.
ohjelmointiharjoituksen ja tietosisällön omaksumisen l. esseen
kirjoittamisen, vuorottelua)
Projekti, arviointi portfolion avulla
Hyvää ja huonoa
Ongelmalähtöisen oppimisen hyviä puolia ovat ongelman jäsentäminen
(yhdessä ryhmän kanssa) ja tiedon merkityksen korostaminen pelkkien
faktojen luettelemisen sijasta. Myös omien oppimistavoitteiden asettaminen
sekä vastuun ottaminen omasta oppimisesta kuuluvat
ongelmalähtöiseen oppimiseen. Sen periaatteena on myös
kytkeä opittu asia siihen yhteyteen, jossa sitä tarvitaan. Se
korostaa myös eri näkökulmien tuomista opittavaan asiaan, jonka
mahdollistaa esim. runsas kirjallisuus.
Ongelmalähtöisen oppimiseen liittyy seuraavia ongelmia.
Ensimmäisenä voidaan pohtia sitä, mistä pitäisi
lähteä liikkeelle, jos opiskelijalla ei ole pohjatietoa asiasta?
Tämän voisi ratkaista esim. lähtemällä liikkeelle
suunnitteluongelmasta (ohjelmointi aiheena), jota aletaan ratkaisemaan. Toinen
ongelma koskee lähdemateriaalia.
Pitäisikö sellaista tarjota? Varmasti jotakin lähdemateriaalia
täytyy olla ja sellaistahan voi suositella, mihin opettaja(t) itse on
perehtynyt ja todennut hyväksi. Kolmas ongelma liittyy
ryhmädynamiikkaan ja -työskentelyyn. Ryhmässä on erilaisia
toimijoita, on varmistettava roolien tasapaino ja vaihtuvuus. Myös
tutoreiden kouluttaminen on tärkeää, jotta he osaisivat toimia
pattitilanteissa. Neljäs
ongelma liittyy purkutilanteisiin ja niissä käsiteltäviin
oppimistuotoksiin. Ne kutistuvat usein pinnallisiksi, faktatietoja
sisältäviksi esittelytilanteiksi. Opiskelijat pitäisi ohjata
havaitsemaan käsitteiden välisiä yhteyksiä ja arvioimaan
tiedon merkitystä.
Miten sitten teorian ja käytännön havainnot voisi
yhdistää? Esim. reaktorin räjähdyksen tapahtumien kuvailu
yhdistettynä teoreettiseen tarkasteluun lämmön
siirtymisestä on ollut vaikeaa. Laajemmin tarkasteltuna omien
opiskelutaitojen tiedostaminen esim. kurssin avulla, olenko
"tutkimusmatkailija vai turisti", olisi hyödyllistä
orientoitumisessa opiskeluun.
Anu Yanar'n tutkimus arkkitehtuuriopiskelijoiden oppimisesta,
imitoiva rekonstruktio
Arkkitehtuuriopinnoissa mestari-kisälli -oppimismalli on toiminut
kauan. Noin 70%:a opiskelijoista hyödyntää tätä
joitakin PBL-menetelmän periaatteita noudattavaa mallia. Mestari-kisälli -oppimista ei ole
tutkittu kovinkaan paljon. Siinä kurssin oppisisältö
määritellään ongelmalähtöisesti*. Projektit
kestävät viikosta vuoteen. Ne etenevät
"meduusamaisesti", ei siis seitsemän askeleen menetelmän
mukaisesti, opiskelija nähdään aktiivisena tiedon prosessoijana.
Työstettävän projektin kriittisiä
ratkaisutehtäviä on, kun sovitetaan yhteen kohteen, tekniikan ja
käyttäjän vaatimuksia.
*Ongelmalähtöisen ja -keskeisen asettelun
problematisointia. Ensiksi mainittu tarkoittaa, että ongelma(t) toimii
virikkeenä. Ongelmakeskeisyys korostaa puolestaan sen tietyn ongelman
ratkaisua "puzzlena". Nämä kumpikin ovat opetuksessa
esiintyviä elementtejä.
Tiedon käsittelyn tarkastelua polkuna jostakin
esitetystä ajatuksesta ja päätyen transferiin... Ekspertit
käyttävät tietoa vähän, mutta se on relevanttia
ongelmanratkaisun kannalta, kun taas noviisi muistaa paljon faktoja, eikä
pysty vielä erottamaan kovin nopeasti oleellista. Transfer, opitun
siirtovaikutus toiseen tilanteeseen.
Prosessi- ja produktiopetuksen balanssi.
Ongelmalähtöisen oppimisen periaatteista se, että
opiskelija lähtee omasta taustasta liikkeelle, on illuusio. Opiskelija
konstruoi tilanteen yleisesti hyväksyttyjen ajattelumallien mukaan,
uudistaen olemassaolevaa tietoa. Tätä Anu Yanar nimittää
imitoivaksi (re)konstruoinniksi. Se sisältää kolmenlaisia
ominaisuuksia (tiedon käsitys/ rakentuminen, ryhmässä tapahtuva
assosiaatio, "vapaus" ja ammattikulttuurin normisto) joista normistoa
käsitellään tarkemmin. Ammattikulttuurin normisto muodostuu
yhteiskunnan vaatimuksiin ja yksilön
etuihin vastaamisesta. Normisto vahvistaa ammattikunnan reviirejä
yhteiskunnassa ja oman yhteisön sisällä, "tähdet ja
orjat".
Arkkitehtuuriopiskelija oppii siis faktatietojen lisäksi
näitä normatiivisia sääntöjä, arvoja ja
asenteita. Opiskelijan on myös opittava nämä normit, jotta
hän tulisi hyväksytyksi. "Ulkoisten merkkien", ryhmän
tunnusmerkkien kantaminen mahdollistaa menestymisen ja sen, että
opiskelijaa pidetään automaattisesti lahjakkaana. Näin
merkkejä kantava opiskelija pääsee ammattikuntaan sisälle,
saa lisää hyviä suhteita ja haasteita eli mahdollisuuden
kehittyä.
Tämä vaikuttaa tiedostomattomasti opiskelijan
oppimismenetelmiin. Myös omaa edistymistä ja jäsenyyttä
testataan "makrokosmoksen" sisällä. Ryhmän
ulkopuolelle jääneet vaihtavat alaa, heillä on myös
mahdollisuus paljastaa nämä lausumattomat, opetusta ja oppimista
ohjaavat tekijät, kuten Anu itse on rohkeasti tehnyt!
Keskustelua pärstäkertoimen
vaikutuksesta. Hyvä, antaa vain vaikuttaa, hehän ovat usein
niitä aktiivisia, jotka kannattaakin muistaa vs. syrjintää
tämän tai yleisemmin muiden ennakkoluulojen, esim. sukupuoleen
liittyvien, avulla tapahtuu aivan
liikaa.
Ryhmätöiden anti aiheesta OLO (ks. kysymykset)
Tässä lyhyesti ryhmän esittämiä ajatuksia
sekoittuneena niistä heränneeseen keskusteluun.
1. Ryhmä
Teorian oppiminen.
mikä auttaa syventämään sitä?
² Sokraattinen metodi l. keskustelua/ oppimista
viedään eteenpäin johdattelevien kysymysten avulla, ilmapiirin
merkitys oppimisen kannalta tärkeä tiedostaa.
² Opettajan pätevyyden lisääminen
tutur -koulutuksen avulla.
Myös toisten istuntojen seuraaminen on tärkeä
oppimistapahtuma tutorille.
² Tiedettävä, missä vaiheissa
(seitsemän askeleen malli)
pitää puuttua ja milloin ei keskusteluun ja pohdiskeluun.
Esim. ei kannattavaa aivoriihivaiheessa.
² Esseillä voidaan rajata halutut
osa-alueet oppimisen arvioimiseksi.
Virikkeet
² Eivät saa kertoa tavoitteista vaan niiden
on oltava luonteeltaan motivoivia. Ne eivät saa esittää
yhtä oikeaa ratkaisumallia. Esim. lehtiartikkelit hyviä.
2. Ryhmä
² Prosessien arviointi, miten? Esim. portfolion
avulla.
² OLO:n toimivuus massakurssilla.
² Missä vaiheessa voidaan alkaa oppimaan
eri tavalla? Phuksivaihe otollinen.
² Miten uutuudenviehätys saadaan
pysymään?
² Ongelmat, virikkeet eivät saa olla liian
yksinkertaisia.
² Ongelmalähtöisyyden ja -keskeisyyden
balanssi -> joskus ratkaiseminen korostuu.
² Arviointimallit. Uusia tapoja: standardisoidut
näytelmät, toimit lääkärin roolissa sosiaalisessa tilanteessa
ja teet myös kliiniset toimenpiteet, progres-testaus l. oman osaamisen
arviointi.
3. ryhmä
² Prosessin/ lopputuloksen arviointia.
Portfolion vs. tentin arviointi vaihtoehtoisina suoritustapoina, loppuraati
lisäksi opiskelijasuorituksen arviointitilanteena.
² Oppimisen arviointi ei-numeerisesti,
sanallisia lausuntoja hyödyntäen.
² Ryhmätyövaiheen arviointi?
² Vertaisarviointi, kysytään
opiskelijoilta itseltään arviointiperiaatteita.
² Ongelman tekeminen -> ohjaaminen,
motivointi, sitouttaminen (ajatus hukassa minulla, mitä tarkoitettiin?)
² OLO-mallin vaikutus opettajan roolin
muuttumiseen. Opiskelijan opiskelustrategioiden/ taitojen muuttuminen,
onnistuuko?
² Hyviä opetuskokemuksia, yhdessä
tekeminen suunnitteluvaiheesta alkaen. Opettaja alkaa myös arvioimaan omaa
työtäänkin.