Ongelmalähtöinen oppiminen (OLO) ja sen sovellukset
Peda-Forumin työpaja 4.4 klo 9-12.
Työpajassa on tarkoitus käsitellä ongelmalähtöistä
oppimista, joka tunnetaan myös nimellä Problem Based Learning
(PBL). Huomautan heti tässä, että kyseessä on
eri asia kuin Project-Based Learning.
Osallistujien sähköpostiosoitteet (28.3)
katariina.alha@oulu.fi
riitta.asanti@utu.fi
reija.jokela@hut.fi
katriina.korhonen@hut.fi
inkeri.laaksonen@hut.fi
kirsti.lonka@helsinki.fi
pekka.nieminen@lut.fi
nuria.marcos@hut.fi
hoksanen@cone.jyu.fi
peltonen@cone.jyu.fi
erkki.pesonen@uku.fi
jussi.salo@lut.fi
olli.vainio@utu.fi
anu.yanar@hut.fi
paivi.aarreniemi-jokipelto@hut.fi
hsauvine@st.jyu.fi
katja.pesonen@cc.tut.fi
Työpajan vetäjä Lauri Malmi (Lauri.Malmi@hut.fi).
Sihteerinä toimii Katriina Korhonen. Hän kirjoittaa lyhyen
yhteenvedon työpajan tuloksista.
Yleistä
OLO-menetelmälle ei ehkä ole yksiselitteistä määritelmää.
Se tulkinta, johon työpaja perustuu, on ns. 7 askeleen menetelmä,
joka on käytössä mm. HY:n lääketieteellisessä
tiedekunnassa. TKK:lla samaa menetelmää on sovellettu mm. ohjelmoinnin
opetukseen (ks. tästä).
Menetelmän askeliin voi lyhyesti tutustua tässä
osoitteessa. Kyseisiä askelia sovelletaan yhdessä tapauksessa
ja opiskelu perustuu siihen, että oppilaat käyvät kurssin
aikana läpi monia kurssin aihepiiriin liittyviä tapauksia.
Menetelmään voidaan liittää mukaan muita opetusmuotoja,
mikä on monesti välttämätöntäkin.
Työpajan suunniteltu ohjelma on seuraava:
-
Alustukset (n. 1 tunti)
-
Ryhmätyöt (n. 1 tunti)
-
Purku ja keskustelu (n. 1 tunti)
Esitehtävät
Toivon, että jokainen työpajaan osallistuja, joka ehtii lukea
tämän sivun, pohtisi vähän jo mielessään
ryhmätöissä käsiteltäviä kysymyksiä
ja miten OLO soveltuu tai voisi soveltua hänen oman tieteenalansa
opetukseen. Mitään kirjallista ei tarvitse tuottaa, mutta
ajatuksia voisi viritellä vaikka bussi- tai junamatkalla paikalle.
Siten päästään nopeammin käsiksi todellisiin kysymyksiin.
1. Alustukset
Aluksi Lauri Malmi esittelee lyhyesti, mistä on kysymys.
-
Mitä OLO oikein on?
-
Miten sitä on sovellettu TKK:lla erityisesti ohjelmoinnin opetuksessa?
-
Mahdollisesti muitakin esimerkkejä.
Mikä siinä on oleellista ja hyvää?
-
Opitaan jäsentämään ongelmia
-
Opitaan tunnistamaan uuden opittavan tiedon merkitys
-
Määritellään oppimistavoitteet
-
Opittu tieto kytkeytyy siihen yhteyteen, jossa sitä tarvitaan.
-
Opitaan ottamaan vastuu omasta oppimisesta
-
Opitaan etsimään tietoa itse
-
Nähdään erilaisia näkökulmia samaan asiaan - ei
vain opettajan näkökulmaa.
Mitä ongelmia OLO-menetelmässä on?
-
Entä jos pohjatietoja ei ole? Mistä oppilaat voivat lähteä
liikkeelle?
-
Mitä lähdemateriaalia heille tulisi tarjota avuksi?
-
Ryhmätyön ongelmat?
-
Pinnallisuus purkutilaisuuksissa
-
Teoreettisen tietämyksen kapeus?
Seuraavaksi TkT (arkkitehtuuri) Anu Yanar pohtii sitä, tuoko OLO-menetelmä
jotain uutta oppilaiden ajattelun kehittymiseen. Konstruoivatko he
vain uudelleen opettajan tai oppikirjojen näkemyksiä vai rakentavatko
he omia teoreettisia malleja asioista.
Lauri Malmi kommentoi. Mielellään toivoisin kommentteja
myös Kirsti Longalta, joka osallistuu työpajaan (en ole vain
ehtinyt puhua hänen kanssaan asiasta vielä).
Alustusten tavoitteena on saattaa osallistujat yhdessä niiden kysymysten
äärelle, mitä OLO nostaa esille.
2. Ryhmätyöt
Jakaudutaan 3 ryhmään mielellään siten, että saman
tai läheisten tieteenalojen edustajat olisivat samassa ryhmässä.
Pohditaan alla olevia kysymyksiä. Niitä on enemmän
kuin ehditään käsitellä tunnissa, joten jokainen ryhmä
keskittyy niihin kysymyksiin, jotka se kokee olennaisiksi.
Mihin OLO soveltuu? Mietitään yhdessä, minkälaisten
asioiden oppimiseen se soveltuu.
-
Kukin ryhmä miettii tilannetta oman oppialansa kanssa
-
Mitä ongelmia nähdään periaatteellisella tasolla (ei
käytännön järjestelyissä)
OLO ja teoreettiset taidot
-
Miten OLOa tulisi soveltaa, jotta oppilaat aidosti oivaltaisivat teoreettisia
käsitteitä, rakenteita ja teorioita?
-
Purku jää helposti faktatietojen esittämisen tasolle!
Miten voitaisiin menetelmää kehittää, jotta näin
ei kävisi? Että oppilaat löytäisivät ja keskustelisivat
käsitteiden suhteista ja merkityksestä, kehityksen suunnasta,
avoimista ongelmista (ainakin oppilaiden kannalta), muodostaisivat näkemystä
asiaan? Voiko tämä ylipäänsä onnistua OLO-menetelmässä,
vai miten sitä pitäisi täydentää?
-
Mitkä muut opetusmuodot tukevat teoreettisen ymmärryksen rakentamista
ja omakohtaista prosessointia ja miten niitä tulisi liittää
OLOon?
OLO ja käytännön taidot
-
Miten OLO tulee liittää käytännöllisten valmiuksien
kehittämiseen?
-
Mitkä muut opetusmuodot tukevat käytännöllisten taitojen
kehittämistä ja miten niitä tulisi liittää OLOon?
OLO ja arviointi
-
Muuttaako OLO oppimisen arviointia?
Jokainen ryhmä valmistaa työnsä aikana tiivistelmän
siitä, mihin tuloksiin tai näkemyksiin päädyttiin.
3. Purku
Purussa jokainen ryhmä esittelee keskustelunsa tulokset ja asioista
keskustellaan yhdessä. Näin tuotoksia voidaan täydentää.