next up previous contents
Next: Suoritus Up: Asetukset Previous: Loki

Tilatiedon esittäminen

Pääkonsolin visualisointikohdasta voidaan vaikuttaa siihen, mitkä tiedoista näytetään ruudulla (ks. kuva 4). Näitä tietoja voi myös muutella simulaation ollessa käynnissä.

  
Figure 1: Muistin esittäminen

Muisti esitetään taulukossa heksadesimaalilukuina (ks. kuva 1). Näitä ikkunoita voi avata tarpeen vaatiessa lisää napista NEW ja siten voi seurata niitä muistiosoitteita, joista on kiinnostunut. Muistiin voi kirjoittaa painamalla hiiren vasenta nappia halutun muistiosoitteen kohdalla, jolloin muisti-ikkunan alareunaan aukeaa kohta syöttötietoa varten.

  
Figure 2: Rekisterit

Rekisteri-ikkunasta voi katsoa ja muuttaa rekisterien arvoja (ks. kuva 2). Arvojen muutos tapahtuu aktivoimalla halutun rekisterin arvo-osa ja kirjoittamalla siihen uusi arvo. Arvoja voi muuttaa ainoastaan silloin kun simulaatio ei ole käynnissä. Ehtorekisteri on ikkunan alalaidassa nähtävissä myös aukikirjoitettuna (bittitasolla).

Auton tila esitetään kahdessa eri ikkunassa. Toisessa auton sijainti radalla ja toisessa auton parametrit (voimat, suunta, nopeus jne.) Kuvassa 3 on hahmoteltu parametrien esitystapa. Renkaista lähtevät voimat ovat autoon vaikuttavia kitkavoimia. Rengaskulma esitetään eturenkaiden kääntymisellä, samoin kuin ohjauksen kohdekulma (ohuella viivalla piirretyt eturenkaat). Moottorin teho visualisoidaan auton rungossa olevalla palkilla, josta näkee kuinka monta prosenttia moottorin tehosta yritetään saada. Anturit ovat värillisiä ympyröitä, joiden sävyt vaihtelevat antureiden kirkkauden mukaan. Nopeusvektori lähtee auton rungon keskipisteestä. Auto myös pyörii keskipisteensä suhteen, riippuen missä suunnassa auto on. Muut arvot, eli kulmanopeus, suoritettujen käskyjen lukumäärä ja aika ovat skalaareja ja nämä näytetään numeroarvoina.

  
Figure 3: Auton tila

Rata näytetään kaksiuloitteisena ja auto liikkuu tätä rataa pitkin.



J.S.
Mon Apr 22 11:28:50 EET DST 1996