next up previous contents
Next: Prosessorisimulaattori Up: No Title Previous: Tilarivi ja virhetilanteet

Auton tekniikka ja fysiikka

Auton liikkeen mallinnus on tehty renkaiden ja lattian välisiin kitkavoimiin perustuen. Näin saatu dynamiikka on tasaisella alustalla suhteellisen tarkka. Mallissa on kuitenkin lukuisia epävarmuustekijöitä kuten esimerkiksi kitkakertoimien tai moottorin antaman tehon määrittely. Tästä syystä simulaattorin perusteella ei pidä määrittää esimerkiksi kiihdytystä aivan pidon rajalle, koska todellisen auton käyttäytyminen ei välttämättä vastaa simuloitua tapausta.

Sen sijaan mallista tulee huomioida seikat, joista voidaan päätellä ohjausohjelmiston loogiset virheet. Esimerkiksi tapauksessa, jossa seurattava teippi uhkaa karata auton alustan ulkopuolelle, kannattaa tarkkailla onko renkaiden käännöskulma juuri sellainen mitä on tarkoitettu. Tällöinkin on ohjausohjelman tietenkin huomoitava, että se kykenee antamaan käskyjä nopeammin, mitä todellinen auto tai simulaattori kykenee vastaamaan.

Jos ohjausohjelma tarkkailee autossa olevaa käynnistyskytkimen painamista, auton liikkeellelähtö viivästyy. Ohjelmassa nimittäin simuloidaan kyseistä kytkintä siten, että se painetaan pohjaan simuloinnin alkaessa ja vapautetaan noin puolen sekunnin kuluttua. Tätä joutuu simuloinnin aluksi hetkisen odottamaan, koska simulointi ei pyöri reaaliajassa.



J.S.
Mon Apr 22 11:28:50 EET DST 1996