ARCADA - Institutionen för teknik: Kursutvärdering 14.12.1999


C-SPRÅKET (2 sv) höstterminen 1999


Föreläsare: Kary Främling

Studerande: IT I



Bedömning: 1=det lägsta vitsordet, 4=det högsta vitsordet


Medeltal:

Kursens målsättning

1. Tycker du att kursen är relevant? 3.18 (22 svar)

2. Kan du nu det du skulle lära dig på kursen? 2.26 (23 svar)

3. Tycker du att kursen är bra placerad i utbildningsprogrammet? 2.74 (23 svar)

4. Hur bra stämde innehållet överens med beskrivningen av kursen? 3.00 (22 svar)

Kommentarer:

  1. Säkert en av de mest nyttiga kurserna, programmeringskunskaper kommer säkert till stor nytta i framtiden.

  2. Gick för snabbt igenom och för mycket


Föreläsningarna

5. Var föreläsningarna tillräckligt många? 2.87 (23 svar)

6. Var föreläsningarna av lämplig längd? 2.78 (23 svar)

7. Var tempot under föreläsningarna lämpligt? 2.30 (23 svar)

8. Har du gått på föreläsningarna? 2.70 (23 svar)

Kommentarer:

  1. Var borta från en gång, ändå for det ganska så bra ”förbi”.

  2. Den som inte hade programmerat alls förut hade nog mycket svårt att lära sig något.



Utrymmen och tidtabell

9. Var det klart var och när lektionerna skulle hållas? 3.48 (23 svar)

10. Var utrymmena bra valda för kursen? 3.13 (23 svar)

11. Var klassrummet ergonomiskt sett bra? (ljus, syre, värme, ljudnivå etc.) 3.00 (23 svar)

Kommentarer

  1. För stor grupp.

  2. C100 lämpar sig inte för så pass liten grupp. Det var ibland svårt att höra föreläsaren.



Övningar

12. Var övningarna under kursen bra? 2.52 (23 svar)

13. Hjälpte övningarna dig att förstå kursens teori? 2.87 (23 svar)

14. Tyckte du att assisstenterna kunde hjälpa dig? 2.50 (18 svar)

15. Var det lätt att hinna med övningarna på utsatt tid? 2.00 (23 svar)

Kommentarer:

  1. Övningarna var helt ok.

  2. Såg aldrig en assistent, men nog Kary.

  3. Jag gjorde övningarna hemma p.g.a att utrymmen i skolan var begränsade.

  4. Uppgift 7 borde bytas ut eftersom den är för matematisk.

  5. Svåra övningar...

  6. Du borde inte ha tagit Pulkkis gamla övningar utan hållit dig till egna som de 4-5 första



Läraren

16. Var läraren förberedd? 2.87 (23 svar)

17. Höll läraren den utsatta tidtabellen? 2.91 (23 svar)

18. Talade läraren tillräckligt tydligt? 3.17 (23 svar)

19. Var det lätt att följa med läraren? 2.74 (23 svar)

20. Var lektionerna logiskt sammanhängande? 2.73 (22 svar)

21 Var lärarens anteckningar tydliga? 2.78 (23 svar)

22. Var det lätt att fråga råd av läraren? 2.65 (23 svar)

Kommentarer:

  1. Det rådde oklarhet i både start och sluttid för kursens föreläsningar

  2. Teorin gick för snabbt jämfört med uppgifterna. Mindre uppgifter och mera “djupare” teori.

  3. Varför först programmering sen föreläsning? Varför inte tvärtom?



Materialet

23. Fanns det tillräckligt med material på kursen? 2.52 (21 svar)

24. Hjälpte materialet dig att förstå föreläsningarna? 2.55 (20 svar)

25. Var materialet tydligt? 2.40 (20 svar)

26. Var det lätt att hitta det viktiga materialet? 2.65 (20 svar)

27. Var materialet väl valt med tanke på kursens målsättning och innehåll? 2.70 (20 svar)

Kommentarer:

  1. materialet var ganska kortfattat, men om man förstod det så var det nog helt OK. Tog sin tid före man förstod.

  2. Lite råddigt var föreläsningsmaterialet ibland.



Vilka delar av kursen upplevde du som speciellt bra?

  1. De mera ”avancerade” funktionerna

  2. Kursen gjorde en ganska bra helhet, man lärde sig mycket nytt.

  3. Början av kursen

  4. Övningarna var bra.

  5. Mera steg för steg.

  6. Början.



Har du andra förslag till hur vi kunde göra kursen bättre?

  1. Glöm Taylor-serien!

  2. Inte så många ”omöjliga räkneuppgifter, man tappar intresse ganska lätt

  3. Uppgifterna var för svåra. Det kan försvåra saker genast i början.

  4. Börja med en ny kurs i hur man programmerar i allmänhet före någon annan programmeringskurs. Lär oss att förstå ”datatänkandet”

  5. Mindre grupper

  6. Lite ”mildare” start. Kursen gav lite dålig bild av sig när det första man ser är en massa källkod i C. För nybörjare borde kanske en liten introduktion och bakgrund till C finnas.

  7. LÄTTARE

  8. De som kommer från gymnasiet och som ser en C-kompilator ungefär den första gången, borde ha mera teori än yrkesskolepersonerna som detta är bara repetition åt.