Käytettävyys ja käyttöliittymät tuotekehityksen osanaTehtävä 1.Osoitteessa http://www.lib.hel.fi/ sijaitsee Helsingin kirjastojen pääsivu.Luo yksi käyttäjäkuvaus henkilöstä, joka ei käytä tietokoneita ammatikseen (suunnittelija, ohjelmoija, harrastaja). Henkilö saa käyttää tietokoneita avukseen työssään (dokumentoija, sihteeri, johtaja, opiskelija). Mieti kirjoja tai muita kirjaston tarjoamaa materiaalia, joka olisi tälle käyttäjälle tarpeellista ja jonka olemassaolon/saatavuuden hän haluaisi tarkastaa kirjaston verkkopalvelulla - ehkä tehdä jotain muutakin? Käy läpi ne sivut, joiden kautta käyttäjä joutuisi kulkemaan päästäkseen etusivulta skenaarion kuvaamaan tietoon/täyttääkseen skenaarion kuvaaman tarpeen. Arvioi sekä
Palauta
Jarmo Parkkinen
Ohje: Vastauksen laajuus, tarvittavan työn määrä
sekä löytyvien ongelmien määrä riippuu paljolti
skenaariosta. Jos yhden skenaarion tuottama työmäärä
alkaa tuntumaan liialliselta, kannattaa laatia toisenlainen skenaario.
Jos taas yksi skenaario tuntuu heppoisalta, voi palauttaa kaksikin.
|
|
Tehtävä 2
Viereisessä kuvassa on säännölliselle lentomatkustajalle suunnitellusta matkaoppaasta erilaisia näkymiä tietoon. Vasen ylä: Tekstimuoto
Mitä eroja esitystavoilla on käyttötilanteen kannalta?
Palaute osoitteeseen Panu.Bruun@hut.fi
|
| [TKK:n
kotisivu] [TKO-laboratorio]
[TIERA] [Tiedon
haku]
Tämän sivun sisällöstä vastaa
Panu Bruun, sivu on päivitetty 23.5.2000.
|