Java-ohjelmoinnin peruskurssi, harjoitustehtävä

Tee yhden hengen laivanupotus, jota pelataan 5x5 ruudukolla. Peli arpoo ruudukkoon viisi yhden ruudun kokoista laivaa, jotka pelaajan täytyy löytää. Peli näyttää koko ajan tilannetietoa, esimerkiksi osuiko pelaaja vai ei. Kun pelaaja on osunut kaikkiin viiteen alukseen, tästä pitää ilmoittaa pelaajalle ja estää pelaajaa ampumasta enää muihin ruutuihin.

Peli on pystyttävä käynnistämään koska tahansa uudestaan, jolloin vanha tilanne häviää korvautuen uudelle alulla.

Pelin täytyy toimia JDK:n mukana tulevalla appletviewer-ohjelmalla. Se käynnistetään kirjoittamalla:

appletviewer battle.html

Tässä tiedosto battle.html sisältää HTML-koodin appletin lataamiseksi.

Palauta peli jar-tiedostona 30.11.2000 kello 24.00 mennessä osoitteeseen juhana@iki..fi ja panu.bruun@hut.fi. Jar-tiedoston tulee sisältää pelin lähdekoodi (.java-luokat), luokkien käännetyt versiot (.class-luokat), pelin HTML-sivun ja tiedoston ohje.txt, jossa kerrotaan kuinka peliä käytetään ja annetaan lopuksi palautetta harjoitustyöstä.

Jar-tiedostoja luodaan jar-ohjelmalla, joka tulee JDK:n mukana. Tiedostojen luonti tapahtuu komennolla:

jar cvf tiedosto.jar *.java *.class battle.html ohje.txt

Tiedoston sisällön voi tarkistaa vaikkapa WinZipillä tai vastaavalla ohjelmalla.

Ohessa on yksinkertaisen appletin lähdekoodi. Ohjelmassa esitetään nostotunkkia graafisesta ja tätä tunkkia voidaan nostaa ja laskea.

Example.java
ExampleCanvas.java


20.10.2000 Panu Bruun, panu.bruun@hut.fi